Wie ben ik?

Wie ben ik ?

 

Mijn naam is Sabine ter Lingen, moeder van drie kinderen (2000,2005 en 2010).

 

Sinds januari 2014 ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk HinkStapSprong.

Op zijn weg naar volwassenheid moet een kind veel leren. Iedere leeftijdsfase heeft weer nieuwe uitdagingen, dat begint al bij de geboorte. Tijdens deze weg kan er van alles gebeuren waardoor het bijvoorbeeld tijdelijk niet lukt om tot leren te komen. Een kind kan groeien door zijn/haar kwaliteiten op de juiste manier aan te spreken. Daarom ben ik gestart met HinkStapSprong. De naam was voor mij vanzelfsprekend want groeien gaat soms HINKelend, dan weer met een STAP en soms met een grote SPRONG. Na een aantal jaren vooral met coaching bezig te zijn geweest kwam ik in aanraking met reflexintegratie. Het zo bijzondere brein kan door het volgen van bepaalde bewegingspatronen onder andere ervoor zorgen dat leren gemakkelijker gaat. Om het geheel praktisch vorm te geven ben ik de opleiding Psychomotorisch leer-en gedragsspecialist gaan volgen. Reken, schrijf, spelling en/of leesproblemen worden vanuit verschillende invalshoeken bekeken voordat met gerichte oefeningen aan de slag wordt gegaan. Anders dan bij te volgen therapie bij de meeste logopedisten en/of kinesisten start ik met het kijken naar welke reflexen nog actief zijn, de basis om tot leren te komen!

Daarnaast geef ik de training 'Ik leer leren', aan jongeren vanaf 11 jaar.

 

Wat hieraan vooraf ging

Na 17 jaar werkzaam te zijn geweest in het bedrijfsleven als manager in diverse disciplines  en als Hogeschooldocent bij de opleiding Vrijetijdsmanagement, heb ik het roer definitief omgegooid. Ik besloot kinderen te willen coachen.

Mijn opleiding tot Kindercoach en Opvoedcoach volgde ik bij Tea Adema in Friesland en ronde ik in april 2016 af. De opleiding bestaat uit de volgende onderdelen; ontwikkelingspsychologie, pedagogiek, systemisch-contextueel werken, nlp-technieken, grenzen van hulpverlenen, oplossingsgericht werken,werken met Kids' Skills, opvoedcaching en omgaan met emoties.

Tevens ben ik gecertificeerd ‘Ik leer leren’ trainer.

 

In december 2017 ben ik mij gaan verdiepen in reflexintegratie.  Ik merkte dat (leer)problemen niet altijd coachend op te lossen zijn. En zo kwam ik in aanraking met reflexintegratie van MNRI°. De opleiding MNRI° Dynamic and Postural Reflex pattern Integration (DPRI), MNRI° Integration en MNRI°Lifelong Reflex Integration, volgde ik bij Masgutova

https://www.masgutovamethode.com of https://www.masgutovamethode.nl

Deze methode is er op gericht om reflexen die nog niet in het lichaam zijn geïntegreerd of actief zijn alsnog te integreren door het doen van speciale oefeningen. Tijdens DPRI staan 21 reflexen centraal. Bij Tactile staat de huid centraal, ons grootste orgaan die sensorische informatie doorgeeft aan ons zenuwstelsel.

Door zachte, diepe druk te geven aan de huid, prikkelen we duizenden receptoren die ervoor zorgen dat onze hersenen het sein 'veilig' krijgen.

Lifelong richt zich op de reflexen die te maken hebben met balans, evenwicht, zwaartekracht, aarden, stabiliteit, centrering en hoofdrechting, kortom reflexen die ons op het 'rechte pad' moeten houden.

Voor meer informatie over MNRI° op de bovengenoemde websites van Masgutova of onder het kopje reflexintegratie op deze website.

Daarnaast heb ik RMTI, Rhythmic Movement Training International, level 1, 2  en 3 gevolgd. RMTI is een reflexintegratieprogramma dat is gebaseerd op bewegingen en en andere activiteiten die onze vroegste bewegingspatronen nabootsen die aan de basis liggen van het versterken of opnieuw vormen van postuur, rijpinpg van het zenuwstelsel, vestibulaire functie, sensorische verwerking, geheugen ,leren en gedrag.