Reflexintegratie



Wat zijn reflexen?

Reflexen zijn onwillekeurige reacties op stimuli zoals licht en geluid, lichaamshouding en aanrakingen. Deze reflexen zijn aanwezig tjdens en na de geboorte omdat het zenuwstelsel nog niet rijp is om zelf bewuste bewegingen uit te voeren. Tijdens de eerste levensjaren gaan deze reflexen over naar bewuste bewegingen. Het centrale zenuwstelsel rijpt gaandeweg en de spontane reflexen zouden hierdoor moeten integreren. Ze verdwijnen nooit maar zijn niet meer zichtbaar bij allerlei externe stimuli.


Primaire reflexen zijn de eerste bewegingen waarmee baby’s op hun omgeving reageren. In het eerste levensjaar verdwijnen deze automatische reacties, om steeds meer plaats te maken voor bewuste bewegingen. Het lichaam integreert de reflexen en kan zich hierdoor steeds verder ontwikkelen. Het zenuwstelsel ontwikkelt zich en het lichaam leert bewust te bewegen.

Deze reflexen zijn in eerste instantie bedoeld ter overleving en bescherming, maar zijn ook de neurologische bouwstenen voor al onze aangeleerde bewegingen en vaardigheden.

Wat later ontstaan de houdingsreflexen die ervoor zorgen dat de zwaartekracht overwonnen kan worden: een baby gaat het hoofd optillen, gaat zich oprichten en komt tot kruipen en lopen. Ook deze houdingsreflexen worden door het lichaam geïntegreerd. Hierdoor is een juiste houding en beweging mogelijk als we ouder worden zonder compensatie.



Storende reflexen

Door talloze factoren, bijvoorbeeld: traumatische ervaringen, genetische factoren, stressvolle omstandigheden (bijvoorbeeld bij bevalling of een trauma) of medicatie, kunnen sommige primaire reflexen ongecontroleerd aanwezig blijven. Terwijl de ontwikkeling van het kind doorgaat, zal het lichaam een manier zoeken om dit te compenseren. Vaak zijn de reflexen dus niet meer als zodanig te herkennen maar ondertussen verstoren ze het normale functioneren wel degelijk. Een reflex heeft namelijk altijd voorrang, waar je ook mee bezig bent, en slurpt alle energie op.

Hoe beter de reflexen geïntegreerd zijn, hoe doelgerichter we ons kunnen gedragen en bewegen. Als er nog actieve reflexen aanwezig zijn kunnen we niet doelgericht en doeltreffend onze ‘taken’ volbrengen en volhouden. Deze taken kunnen liggen op lichamelijk, emotioneel en/ of neurologisch gebied. Het kost een kind of volwassene dan veel energie om de taken uit te voeren. Hierdoor kan een vertraging ontstaan in de ontwikkeling op een bepaald gebied. (Dit is afhankelijk van welke reflexen nog actief zijn)


Hoe wordt reflexintegratie ingezet?

Stel je hebt problemen met lezen en/of rekenen? Deze zijn gelegen in de hogere functies van de hersenen. De hogere hersenen kunnen pas efficiënt functioneren als de lagere hersenfuncties (onder andere houding, evenwicht en bepaalde motorische vaardigheden) een automatisme zijn geworden. Zo niet, dan moeten de hogere hersenfuncties continue bijsturen waardoor de hogere functies minder efficiënt worden. Dit kan dus voor problemen zorgen bijvoorbeeld bij lezen en taal. Een kind leest dus met het hele lichaam en brein en niet alleen met de bovenste laag van de hersenen de neocortex. Doet een dergelijk probleem zich voor dan kan reflexintegratie worden ingezet. We zorgen dat de lagere delen van de hersenen de juiste prikkels krijgen zodat de functies automatisch worden en er stappen kunnen worden gezet in de ontwikkeling. Dit doen we aan de hand van eenvoudige fysieke oefeningen waardoor de reflexrestanten kunnen worden geïntegreerd. Er worden dan nieuwe verbindingen gemaakt in de hersenen waardoor de klachten afnemen of verdwijnen.


Welke van de onderstaande opmerkingen herken je?


Schrijven
– Problemen met fijne motoriek

  • Slecht leesbaar handschrift
  • Handschrift buigt naar boven of beneden toe af
  • Hoofd wordt ondersteund met niet-schrijvende hand
  • Hoofd ligt bijna op de tafel bij het schrijven
  • Moeite met op de lijn (tussen lijntjes) schrijven
  • Moeite met overschrijven van het bord (tempo ligt erg laag)
  • Verkrampte/slechte pengreep
  • Tong- en mondbewegingen tijdens bezigheden met de handen
  •  Is gauw afgeleid
  • Moeite met gebruik van bestek

Lezen

  • 
Men houdt de vinger(of lineaal) bij de regel
  • Zonder bijwijzen kan de persoon niet bij de goede regel blijven
  • Lezen gaat erg langzaam
  • klaagt over hoofdpijn/misselijkheid
  • Hoofd draait mee tijdens het lezen
  • Is gauw afgeleid


Rekenen

  • Verwisselt getallen, keert getallen om en/of spiegelt
  • Telt op waar afgetrokken moet worden
  • Vermenigvuldigt ipv te delen
  • Krijgt getallen tot en met 20 niet geautomatiseerd
  • Heeft moeite met splitsen
  •  Is gauw afgeleid–
  • Zwak ontwikkeld ruimtelijk inzicht


Spelling

  • Verwisselt woorden, keert woorden om en/of spiegelt
  • Krijgt de spellingsregels niet in het hoofd
  • Is gauw afgeleid



Bewegen algemeen

  • Heeft niet/nauwelijks gekropen als baby
  • Bruuske houterige motoriek
  • Loopt op de tenen
  • Stoot overal tegenaan
  • Verkrampte fijne motoriek
  • Niet stil kunnen zitten
  • Ongecoördineerde bewegingen, ook bij gymnastiek

    Kan niet of moeilijk
:

  • Zwemmen
  • Ballen vangen/laten stuiteren
  • Fietsen
  • Huppelen
  • Gedifferentieerde (verschillende) bewegingen (achter elkaar) doen
  • Touwtjespringen, evenwichtsspelletjes



Ogen(bewegingen)

  • Geen totaalbeeld, te veel focus op details.
  • Trillende oogleden, heen-en-weer schietende ogen.
  • Kan niet goed focussen, richt de ogen verkeerd (oogsamenwerkingsproblemen en fixatie disparatie)
  • Overgevoelig voor geluiden, lichtprikkels
  • Overmatig morsen tijdens het eten


Houding

  • Spiertonus te laag (slap) of te hoog (verkrampt)
  • Benen achter stoelpoot gehaakt tijdens schrijven of lezen
  • Op een of beide benen zitten
  • Hoofd in handen steunen of hoofd wordt tijdens schrijven ondersteund met niet schrijvende hand
  • Aan tafel: ingezakte borst, scoliose, opgetrokken schouder(s), op één of twee knieën zitten
  • Kind hangt vaak in de stoel; hoofd achterover en benen uitgestrekt



Fysiek of psychisch

  • Misselijkheid bij beweging (wagenziek) (heeft ook verband met  oog volg problemen)
  • Vaak hoofdpijn
  • Allergie
  • Lage zelfwaardering
  • Emoties zijn zeer heftig en onstabiel
  • Paniekaanvallen
  • Burn- out
  • Slecht slapen
  • Eetstoornissen
  • Fibromyalgie/Reuma
  • Bedplassen/ Stoelgang


Zijn één of meer van de bovenstaande zaken van toepassing op u of uw kind? Dan ligt de sleutel om dit aan te pakken bij reflexintegratie. Eerst reflexen op orde voordat je een volgende stap kunt maken! Hoe? Door bewegingsoefeningen te doen en begeleid de reflex te integreren.


Op dit moment ben ik MNRI®student in training.

De opleiding MNRI° Dynamic and Postural Reflex pattern Integration (DPRI)  en MNRI Tactile Integration volgde ik bij Masgutova

https://www.masgutovamethode.com of https://www.masgutovamethode.nl

beproefde methode is er op gericht om reflexen die nog niet in het lichaam zijn geïntegreerd of actief zijn alsnog te integreren door het doen van speciale oefeningen. Tijdens DPRI staan 21 reflexen centraal. Bij Tactile staat de huid centraal, ons grootste orgaan die sensorische informatie doorgeeft aan ons zenuwstelsel. Voor meer informatie kijk op de bovengenoemde websites van Masgutova of onder het kopje reflexintegratie op deze website.

Nieuwsgierig geworden of nog vragen? Neem gerust contact op!