Hoe en wanneer wordt reflexintegratie gebruikt

Stel je hebt problemen met lezen en/of rekenen? Deze zijn gelegen in de hogere functies van de hersenen. De hogere hersenen kunnen pas efficiënt functioneren als de lagere hersenfuncties (onder andere houding, evenwicht en bepaalde motorische vaardigheden) een automatisme zijn geworden. Zo niet, dan moeten de hogere hersenfuncties continue bijsturen waardoor de hogere functies minder efficiënt worden. Dit kan dus voor problemen zorgen bijvoorbeeld bij lezen en taal. Doet een dergelijk probleem zich voor dan kan reflexintegratie worden ingezet. We zorgen dat de lagere delen van de hersenen de juiste prikkels krijgen zodat de functies automatisch worden en er stappen kunnen worden gezet in de ontwikkeling. Dit doen we aan de hand van eenvoudige fysieke oefeningen waardoor de reflexen kunnen worden geïntegreerd. Er worden dan nieuwe verbindingen gemaakt in de hersenen waardoor de klachten afnemen of verdwijnen.

Reflexintegratie is inzetbaar bij;

Schrijven
– Problemen met fijne motoriek

  • Slecht leesbaar handschrift
  • Handschrift buigt naar boven of beneden toe af
  • Hoofd wordt ondersteund met niet-schrijvende hand
  • Hoofd ligt bijna op de tafel bij het schrijven
  • Moeite met op de lijn (tussen lijntjes) schrijven
  • Moeite met overschrijven van het bord (tempo ligt erg laag)
  • Verkrampte/slechte pengreep
  • Tong- en mondbewegingen tijdens bezigheden met de handen
  •  Is gauw afgeleid
  • Moeite met gebruik van bestek

Lezen

  • 
Men houdt de vinger(of lineaal) bij de regel
  • Zonder bijwijzen kan de persoon niet bij de goede regel blijven
  • Lezen gaat erg langzaam
  • klaagt over hoofdpijn/misselijkheid
  • Hoofd draait mee tijdens het lezen
  • Is gauw afgeleid

Rekenen

  • Verwisselt getallen, keert getallen om en/of spiegelt
  • Telt op waar afgetrokken moet worden
  • Vermenigvuldigt ipv te delen
  • Krijgt getallen tot en met 20 niet geautomatiseerd
  • Heeft moeite met splitsen
  •  Is gauw afgeleid–
  • Zwak ontwikkeld ruimtelijk inzicht

Spelling

  • Verwisselt woorden, keert woorden om en/of spiegelt
  • Krijgt de spellingsregels niet in het hoofd
  • Is gauw afgeleid

Bewegen algemeen

  • Heeft niet/nauwelijks gekropen als baby
  • Bruuske houterige motoriek
  • Loopt op de tenen
  • Stoot overal tegenaan
  • Verkrampte fijne motoriek
  • Niet stil kunnen zitten
  • Ongecoördineerde bewegingen, ook bij gymnastiekKan niet of moeilijk
:
  • Zwemmen
  • Ballen vangen/laten stuiteren
  • Fietsen
  • Huppelen
  • Gedifferentieerde (verschillende) bewegingen (achter elkaar) doen
  • Touwtjespringen, evenwichtsspelletjes

Oog(bewegingen)

  • Geen totaalbeeld, te veel focus op details.
  • Trillende oogleden, heen-en-weer schietende ogen.
  • Kan niet goed focussen, richt de ogen verkeerd (oogsamenwerkingsproblemen en fixatie disparatie)
  • Overgevoelig voor geluiden, lichtprikkels
  • Overmatig morsen tijdens het eten

Houding

  • Spiertonus te laag (slap) of te hoog (verkrampt)
  • Benen achter stoelpoot gehaakt tijdens schrijven of lezen
  • Op een of beide benen zitten
  • Hoofd in handen steunen of hoofd wordt tijdens schrijven ondersteund met niet schrijvende hand
  • Aan tafel: ingezakte borst, scoliose, opgetrokken schouder(s), op één of twee knieën zitten
  • Kind hangt vaak in de stoel; hoofd achterover en benen uitgestrekt

Diagnoses

  • ADHD/ADD
  • ASS
  • DCD
  • Dyslexie/Dyscalculie

Fysiek of psychisch

  • Misselijkheid bij beweging (wagenziek) (heeft ook verband met  oog volg problemen)
  • Vaak hoofdpijn
  • Allergie
  • Lage zelfwaardering
  • Emoties zijn zeer heftig en onstabiel
  • Paniekaanvallen
  • Burn- out
  • Slecht slapen
  • Eetstoornissen
  • Fibromyalgie/Reuma
  • Bedplassen/ Stoelgang

Zijn één of meer van de bovenstaande zaken van toepassing op u of uw kind? Dan ligt de sleutel om dit aan te pakken bij reflexintegratie. Eerst reflexen op orde voordat je een volgende stap kunt maken! Hoe? Door bewegingsoefeningen te doen en begeleid de reflex te integreren.

Gebruikte methoden en modules

Op dit moment werk ik met 2 methoden voor reflexintegratie:

  • MNRI: modules DPRI, Tactile Integration en Lifelong, PTSD (Archetypes maart 2020).
  • RMTi: level 1, 2 en 3  

De opleiding MNRI° Dynamic and Postural Reflex pattern Integration (DPRI), MNRI° Integration en MNRI°Lifelong Reflex Integration, volgde ik bij 

Masgutova Neurosensomotorische Reflexintegratie

www.masgutovamethode.com of www.masgutovamethode.nl

beproefde methode is er op gericht om reflexen die nog niet in het lichaam zijn geïntegreerd of actief zijn alsnog te integreren door het doen van speciale oefeningen. Tijdens DPRI staan 21 reflexen centraal. Bij Tactile staat de huid centraal, ons grootste orgaan die sensorische informatie doorgeeft aan ons zenuwstelsel.

Door zachte, diepe druk te geven aan de huid, prikkelen we duizenden receptoren die ervoor zorgen dat onze hersenen het sein ‘veilig’ krijgen.

Lifelong richt zich op de reflexen die te maken hebben met balans, evenwicht, zwaartekracht, aarden, stabiliteit, centrering en hoofdrechting, kortom reflexen die ons op het ‘rechte pad’ moeten houden.

PTSD is een speciaal protocol om te werken aan het reduceren van stress.

Voor meer informatie over MNRI° op de bovengenoemde websites van Masgutova of onder het kopje reflexintegratie op deze website.

Daarnaast heb ik RMTI, Rhythmic Movement Training International, level 1,2  en 3 gevolgd. RMTI is een reflexintegratieprogramma dat is gebaseerd op bewegingen en en andere activiteiten die onze vroegste bewegingspatronen nabootsen die aan de basis liggen van het versterken of opnieuw vormen van postuur, rijping van het zenuwstelsel, vestibulaire functie, sensorische verwerking, geheugen ,leren en gedrag.

Nieuwsgierig geworden of nog vragen? Neem gerust contact op!